Stvaran život u digitalnim uslovima: Kako nas medijska pismenost štiti
„Jednog dana dinamika privatnog i poslovnog života se potpuno promenila. Mi smo počeli da radimo od kuće i naša deca su pošla u školu u kuće, a sa druge strane, želimo da budemo informisani i da se zabavimo i kulturno obogatimo.“
Ovim rečima objasnila je kako izgleda život većine građana tokom pandemije virusa korona, Maja Zarić iz Ministarstva kulture i informisanja, tokom vebinara „Stvaran život u digitalnim uslovima“, koji je protekle srede organizovao EU info centar.
„Stvaran život u digitalnim uslovima“ naziv je prvog od tri vebinara, tokom kog su stručnjaci iz relevantnih oblasti govorili o važnosti medijske pismenosti, pogotovo u doba pandemije virusa korona, kada se veći deo komunikacije obavlja na internet platformama. Internet istovremeno nudi mnoštvo korisnog sadržaja, ali zbog sve učestalijeg širenja lažnih vesti, može predstavljati i opasnost, pogotovo za decu, koja još uvek nisu u dovoljnoj meri razvila aparat kritičkog mišljenja.
Zarić je, uz Anu Mirković sa Instituta za digitalne komunikacije, Jasminku Petrović, spisateljicu za mlade i autorku interaktivnog programa „Igranjac, čitanjac“, i moderatora Dragana Ilića, novinara i psihologa, govorila o važnosti medijske pismenosti uopšte, a pogotovo u doba pandemije i infodemije koja je iz nje proistekla.
Govoreći o širenju lažnih vesti na društvenim mrežama, a sa druge strane o korisnim sadržajima koje internet nudi, sagovornici su se pre svega koncentrisali na odnos roditelja i dece u digitalnom dobu.
„Ono što je definitivno najvažnije jeste da roditelji pitaju, čuju i razumeju svoju decu. Tek kad pokažemo interesovanje za ovu temu, otvorićemo i kanal dvosmerne komunikacije i moći ćemo o svemu da pričamo otvoreno i iskreno“, smatra Ana Mirković.
„Ako je jedan sadržaj dosadan deci, biće i odraslima, i obratno. Razlika je jedino u tome da će deca pokazati svoju dosadu, a odrasli će biti suzdržani“, primetila je Jasminka Petrović.
„Infodemija – opasna koliko i pandemija“
Kako je objasnio moderator Dragan Ilić, potreba za razgovorom i savetima o stvarnom životu u digitalnim uslovima javila se nedavnom pojavom takozvane „infodemije“.
„U pitanju je izraz koji je nastao paralelno sa pandemijom koronavirusa. Svetska zdravstvena organizacija (SZO) je rekla da je jednako velika opasnost od infodemije, odnosno od gomile neproverenih, netačnih informacija, plasiranih na neodgovarajući način, i koje stvaraju atmosferu koja je jednako pogubna za život ljudi, kao i virus korona – od kog smo naučili kako da se zaštitimo. Nosimo maske, rukavice, držimo distancu. Međutim, ova druga vrsta, infodemija, je mnogo opasnija, i zato je važno kako da steknemo neku vrstu imuniteta, ili obučimo kako da prepoznajemo u svetu medija, naročito savremenih komunikacija, koje su informacije prave, kako doći do njih“, pojasnio je on.
On je primetio da nam se „desila digitalizacija tokom noći“, što su novonastali uslovi i iziskivali, a da je u sferi obrazovanja digitalizacija odlično realizovana. On je dodao i da je roditelj jednog srednjoškolca i jednog studenta, te da su u uovom trenutku mladi roditeljima često svojevrna „tehnička podrška“. Takođe, on smatra da je izolacija predstavila manji izazov mladima, koji su navikli na neku vrstu digitalnog druženja, dok su nešto stariji morali da se naviknu na novi vid komunikacije.
„Definitivno nam svima trebaju dublja znanja i veštine i čini mi se da je ovo prilika da budemo partneri sa našom decom, jer mnogo možemo da naučimo od njih, ali i oni od nas“, rekla je Maja Zarić.
Ceo tekst pročitajte ovde.